Google+ BOXE FROM BELGIUM: Boxe: Giani Colman, Amateurboksen is eigenlijk niet gevaarlijk’ Google+

vendredi 17 mai 2013

Boxe: Giani Colman, Amateurboksen is eigenlijk niet gevaarlijk’







Giani Colman: ‘Ik vind onze kampen veilig genoeg’ hendrik de rycke

De 19-jarige Giani Colman uit Destelbergen is het tweede paradepaardje van BC Kalken. Hij is Belgisch amateurkampioen in de klasse tot 69 kilogram.
Colman begon vier jaar geleden te boksen bij Golden Gloves in Gent, maar maakte de overstap naar Kalken. ‘Ik vond de sfeer in Gent niet zo goed, want iedereen werkte wat voor zichzelf. Toen ik hoorde dat er in Kalken ook een boksclub was, ben ik naar hier gekomen. Hier is het contact in de groep veel beter. Iedereen kent elkaar en we werken ook samen aan onze doelen.’
Giani bokste intussen dertien kampen. Daarvan won hij er tien, waaronder vijf om Belgisch kampioen te worden. ‘De Belgische titel was vooraf wel mijn doel, maar ik had niet verwacht dat zo snel te bereiken. Voorlopig heb ik niet echt hogere doelen, al zou ik zeker wel nog een keer Belgisch kampioen willen worden.


Na de kamp van Junior Bauwens tegen Ruben Nieto vorige maand groeide nog maar eens de kritiek op het boksen. De sport zou te gevaarlijk zijn. Colman heeft echter geen schrik dat hij later lichamelijk last zal ondervinden van zijn bokscarrière.
‘Amateurboksen is eigenlijk niet gevaarlijk, want dat is altijd met een helm. Ik vind onze kampen veilig genoeg, meer dan een helm kan je eigenlijk niet doen. Misschien moet de federatie overwegen om professionele boksers ook een helm op te zetten, zodat ze daar geen risico meer lopen op onherstelbare lichamelijke schade.’
BC Kalken-voorzitter Marc Blancquaert treedt Giani bij. ‘Bauwens is een profbokser die kiest voor een beroep dat gevaren inhoudt. Wij hebben enkel amateurs. Voor mij is amateurboksen totaal onschadelijk. Bij ons boksen is niet risicovoller dan tijdens het voetballen op een harde bal koppen.’
‘Je mag het ook niet zo ver laten komen dat er kans is op blijvende letsels. Als wij zien dat een kamp niet gelijk opgaat, of dat onze bokser gevaar loopt, dan gooien wij de handdoek.

Het Nieuwsblad

Aucun commentaire :

Enregistrer un commentaire