Google+ BOXE FROM BELGIUM: Boxe Marieke Clement:Je m'entraine avec les garçons - Ik train met jongens, daar word ik harder van’ Google+

vendredi 17 mai 2013

Boxe Marieke Clement:Je m'entraine avec les garçons - Ik train met jongens, daar word ik harder van’


Marieke Clement werd begin april Belgisch kampioene in het amateurboksen in de klasse tot 60 kilogram. De zestienjarige Laarnse is nochtans nog maar een half jaar bezig met competitieboksen.
‘Ik heb nu sinds december drie kampen achter de rug’, vertelt Marieke. ‘Ik ben wel al drie jaar aan het trainen hier bij BC Kalken. Toen ik eens met mijn mama naar het boksgala in Kalken ging, was ik meteen verkocht.’
Om de Belgische titel te behalen, zocht trainer Patrick Troch een tegenstandster in Nederland. In België waren er namelijk geen meisjes uit haar categorie. ‘Er zijn niet zo veel meisjes die boksen, maar daar zit ik niet mee in. Ik denk dat het voor mezelf beter is dat ik met jongens train. Daar word ik harder van.’
‘Voor ik begon met boksen, had ik niet gedacht dat ik Belgisch kampioen zou worden, maar nu het zo goed gaat, durf ik al eens denken aan meer. Ik zou graag zo ver mogelijk geraken, maar we zien wel. Eerst moet ik nog hard trainen.’
Trainer Patrick Troch vindt alvast dat Marieke mag dromen van meer. ‘Als ze wil, kan ze zeer ver geraken. Als ik Marieke vergelijk met Evelyn Coolens, een ander meisje dat ik onder mijn hoede had en die het tot vice-Europees kampioene schopte, dan zie ik haar verder komen. Ze heeft meer kwaliteiten dan Evelyn en kan Europees kampioen worden.’
‘Op langere termijn, over meer dan drie jaar, is het mijn bedoeling met Marieke deel te nemen aan wereldkampioenschappen’, zegt Troch. ‘Je bent pas top tussen je twintig en vijfentwintig jaar, dus er kan tot dan nog veel verbeteren.’
Marieke is zeer tevreden bij Boxing Club Kalken. ‘De club is goed georganiseerd en het is hier aangenaam boksen. Ik zou er niet aan denken om naar een andere club te verhuizen. De boksers krijgen veel steun van de trainer, hulptrainer en het bestuur. Iedereen hangt hier goed aan elkaar.’
Het zestienjarige talent bokste nog maar drie kampen, maar beleefde al enkele mooie momenten. ‘Mijn mooiste herinneringen zijn natuurlijk mijn Belgische titel, maar ook mijn eerste bokskamp tijdens het gala in Kalken eind december. Dat was extra speciaal omdat het in mijn eigen gemeente was. Ik had er meteen een negentigtal persoonlijke supporters.

Het Nieuwsblad

Aucun commentaire :

Enregistrer un commentaire